HUISHOUDREGLEMENT WTC DE BALKANTRAPPERS  VZW

 

 

 

Oprichting

 

Feitelijke vereniging sedert 01-01-2011  naar  VZW  op 20-06-2020.

 

Als een vereniging, door de realisatie van haar maatschappelijk doel, aanzienlijke risico's neemt, of onroerende goederen wil verwerven of schenkingen wenst te aanvaarden, dan doet zij er goed aan om haar structuur van feitelijke vereniging om te vormen naar een VZW.


Verzekering VWB (Vlaamse WielrijdersBond) :


Door zijn aansluiting bij de club verbindt elk lid zich ertoe een vergunning wielertoerist-VTT  af te sluiten via VWB (Vlaamse Wielrijdersbond). Verzekering 24 op 24 u ook in het buitenland, ook als U alleen fietst, bij alle organisaties. Ook geldig voor o.m. E-Bikes, ligfietsen, 3-wielers en tandems. Zelfde waarborgen ongeacht de leeftijd. Naast fietsen zijn ook zwemmen, joggen, wandelen, fitness, atletiek en turnen verzekerd. Eveneens chronoritten (type Marmotte, ed.  ....).


De leden


Iedereen die door het bestuur wordt aanvaard kan lid worden, mits betaling van het jaarlijkse lidgeld.

Minderjarigen vallen onder volledige verantwoordelijkheid van hun ouders en kunnen meefietsen onder begeleiding van een ouder/volwassene.

De leden van de vereniging zijn verplicht:
• het reglement van de vereniging na te leven.
• de besluiten van de raad van bestuur en de algemene vergadering na te leven.
• te handelen in lijn met de doelstellingen van de club: “sportiviteit troef !

 

Iemand die lid wil worden, mag ter kennismaking maximaal drie proefritten meerijden. Tijdens deze proefritten is hij/zij niet verzekerd en dient dusdanig schriftelijk te verklaren dat hij/zij meerijdt op eigen risico en geen verhaal kan halen bij een fout, met letsel(s) tot gevolg, van een ander persoon, zijnde een clublid.  

Het clublid verklaart zich bewust in te zetten voor de veiligheid van andere clubleden en zich te houden aan de wegcode zoals voorzien bij alle verkeersreglementen die gelden op de openbare weg en deze die gelden voor het verkeer van fietsers en wielertoeristen in clubverband. Alle moedwillige inbreuken op de wegcode, en het deelnemen onder invloed van alcohol of andere stimulerende middelen, kunnen het clublid persoonlijk aansprakelijk stellen bij eventuele ongevallen.

 

Tijdens de derde maand van elk jaar (tenzij anders vermeld) organiseert het bestuur een ledenvergadering, toespraak vóór het ontbijt van de 1ste rit.  Alle leden worden hierop uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomst wordt er:


• een evaluatie gemaakt van het voorbije seizoen en komend seizoen.
• de suggesties en geplande activiteiten voor het komende seizoen besproken.
• voorstelling nieuwe leden en/of sponsors, . . .

 

De ritten

 

Wegcode, veiligheid en lichamelijke conditie.

 

Alle leden dienen de wegcode te respecteren. “Wielertoeristen die in een groep van tenminste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven. Groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door tenminste twee wegkapiteins”.
Het dragen van een valhelm is verplicht!
Uit respect voor de natuur gooien we geen afval langs de weg.

Wegritten in clubverband

 

• elke zondagvoormiddag één rit (zoals vermeld in het rittenschema)
• geregeld zelf meerijden met georganiseerde ritten van andere verenigingen (voor alle duidelijkheid: deze ritten tellen niet mee voor het regelmatigheidscriterium)
• bepaalde ritten kunnen wel meetellen indien deze vooraf vermeld worden en opgenomen zijn bij het rittenschema van de club, opgemaakt door het bestuur.

Op zondagvoormiddag rijden we in groep.

 

De ritten worden meegedeeld aan de hand van een rittenschema dat opgesteld wordt door het bestuur en in samenwerking met de wegkapiteins en bekendgemaakt wordt via een email of via de website.

Ook leden worden uitgenodigd om mee te werken aan het organiseren van de ritten.

 

 

Snelheid en afstand

 

De snelheid van de rit wordt aangegeven door de wegkapitein(s) en wordt aangepast aan de moeilijkheidsgraad van de rit. Het motto is: “Samen uit, samen thuis”. Daarvoor zorgt de wegkapitein, samen met elk lid van de groep. Als een lid tijdens een rit problemen heeft met de snelheid, dient hij dit aan te geven aan de wegkapitein. De wegkapiteins zullen instaan voor het goede verloop van de ritten.

De ritten verlopen als volgt :

*         vertrekuur staat vermeld op het rittenschema:  8u30 (anders indien tijdig vermeld).
*         gemiddelde richtsnelheid : +/- 27 km/u naargelang de moeilijkheidsgraad van de rit.

 *        richtafstand: 55 km tot maximaal 80 km.


-De gemiddelde richtsnelheden gelden voor ‘normale’ ritten. Voor ‘bergritten’ ligt de gemiddelde snelheid lager.
-Na moeilijke stroken of hellingen moet er gewacht worden tot een volledige hergroepering. --Mee fietsende bestuursleden zullen waken over de correcte uitvoering hiervan.

Vertrekplaats :

De wegritten starten aan Brasserie De Mandel te 9800 Grammene op afgesproken uur vermeld in het rittenschema.

 


Klassement


Geldigheid van een rit voor het klassement.

• Enkel ritten die vermeld staan op het rittenschema tellen mee voor het regelmatigheidcriterium (algemeen klassement).

 

Opdat een rit geldig zou zijn voor het regelmatigheidcriterium (algemeen klassement) dient de deelnemer :

 

1)   aanwezig te zijn bij de start van de rit en het aanwezigheidsblad te ondertekenen.

2)   in clubuitrusting te rijden, indien dit niet wordt nageleefd wordt er na de 2de maal geen aanwezigheidspunt toegekend.

3)   een valhelm te dragen van de basisuitrusting van de club.

 

Een rit waarbij de deelnemer tijdens de rit afhaakt zonder dit te melden aan de wegkapitein en/of chauffeur is dus geen geldige rit.

De wegkapitein en/of chauffeur dient eerst op de hoogte gesteld te worden opdat hij de omstandigheden en de afgelegde kilometers kan aanpassen zodat ons motto “Samen uit, samen thuis” kan waargemaakt worden.

 

 

Laureaten

 

Op het einde van het seizoen wordt het eindklassement opgemaakt.  De 1ste van het klassement wordt gehuldigd en tijdens het souper ontvangen de eerste drie van ieder klassement een geschenk.
Diegene(n) die op het eind van het seizoen het meest aantal ritten (punten) hebben, worden gekroond tot kampioen van het voorbije jaar.

 

Bij gelijk aantal punten in het eindklassement  zal het aantal gereden kilometers het verschil in de behaalde plaats bepalen, zijnde het aantal gereden kilometers samen met de groep. Dit wil zeggen dat de chauffeur of wegkapitein moet verwittigd worden wanneer de persoon (personen) de groep verlaten en de gereden kilometers in groep kunnen  genoteerd worden.

 

Lidgeld


Personen die zich willen aansluiten bij onze club dienen lidgeld te betalen.

Het bedrag wordt elk jaar door het bestuur bepaald en ingeschreven in het huishoudelijk reglement.

Het lidgeld voor het seizoen wordt betaald aan de secretaris van de club.

Het kan gestort worden op rekeningnummer IBAN BE48 1030 7288 1727. met vermelding van “lidgeld jaartal + naam” en dit tenlaatste 2 weken vóór de start van de eerste rit. Het reglement voorziet dat bij gebreke van betaling van het lidgeld binnen de drie maanden na de vernieuwing van het lidmaatschap, zijnde vanaf 01 januari, er vanuit wordt gegaan dat stilzwijgend wordt afgezien van verder lidmaatschap.

 

Kledij

 

Algemeen :

 

De huidige sponsorovereenkomst voorziet dat de clubkledij gedurende minstens drie opeenvolgende jaren behouden blijft, volgens sponsorcontract. Dit houdt in dat onze leden na 3 jaar al dan niet het wegseizoen in nieuwe kledij zullen aanvatten bij al dan niet verandering van de huidige en/of nieuwe sponsors.

Bij de eerste bestelling zal aan het clublid gevraagd worden een bestelbon te ondertekenen zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan wat betreft gekozen kledij, aantal stuks, maat en eenheidsprijs.

Betaling gebeurt vóór bestelling van de kledij.

Andere kledingstukken die niet door de club ter beschikking worden gesteld zoals o.a. overschoenen, handschoenen, e.d. kunnen door de leden vrij worden gekozen.

Tijdens de door de club georganiseerde ritten worden de leden geacht steeds in clubuitrusting te fietsen.

 

Basispakket :

 

Bij verandering van de kledij wordt verwacht dat ieder aangesloten lid bij onze vereniging een basispakket kledij koopt, aan een voordelige prijs, die bepaald wordt door het bestuur (en producent).

Dit verplicht basispakket bestaat  uit :

  - 1  koersbroek

-        1 koerstrui korte mouwen

-        1 koerstrui lange mouwen

-        1 lange broek

-        1 helm

 

Buiten het basispakket altijd te verkrijgen :

   Windblockbody z. mouwen

   Thermovest                                  

                                          

 Het betaalde bedrag voor de vernieuwde kledij kan gedeeltelijk terugverdiend worden afhankelijk van het aantal gereden ritten tijdens het voorbije seizoen. Deze terugbetaling geldt enkel voor leden wie minimaal 2/3 van het totaal aantal ritten heeft meegereden.

Deze tegemoetkoming t.b.v. 40,00 € wordt enkel aan de leden die aanwezig zijn op het souper, met huldiging van de kampioenen, terugbetaald of in mindering gebracht van het bedrag voor deelname aan het souper(datum zal 4 maanden op voorhand meegedeeld worden), en dit elk jaar gedurende 3 opeenvolgende jaren.  

 

Vergunning (verzekering) VWB
 

 - aansluiting VWB :  individueel  40,00 €  verzekering VWB  incl. gezinsleden wonende op hetzelfde adres    (diegenen die dit wensen en de gegevens invoeren).

- aansluiting bij de VWB gebeurt enkel door de club indien desbetreffende persoon ook lid is of wordt van de club.                                           

 

Het bestuur :

 

Het bestuur vergadert op regelmatige basis. Het bestuur heeft hierbij de leiding van de vereniging en beslist, in het belang van de club, over o.a. :


• het huishoudelijk reglement
• de vaststelling van de lidgelden en de inning ervan
• het plannen van de activiteiten
• de te verrichten uitgaven en de goedkeuring van de gedane uitgaven
•  het beheer van de goederen van de club
•  de uitsluiting van leden uit de club.

 

Het bestuur is momenteel samengesteld uit volgende personen :
• Voorzitter :            Lisabeth Gino
• Secretaris :           Vandewiele Dirk
• Penningmeester : Lisabeth Kenny
• Webmaster :         Delva Manuel

 

Kandidaat-bestuurders zijn altijd welkom en worden benoemd na goedkeuring door de algemene vergadering met gewone meerderheid van stemmen.

De voorzitter leidt de vergaderingen van de raad van bestuur. Indien hij verhinderd is zit het bestuurslid met de langste staat van dienst de vergadering voor. Tijdens elke vergadering moet de voorzitter op de hoogte gebracht worden van alle, sinds de vorige vergadering, gevoerde briefwisseling evenals van alle financiële verrichtingen.


 

De penningmeester voert het financieel beheer en houdt de financiële administratie bij. De kasgelden worden bewaard door de penningmeester. De penningmeester en secretaris zijn bevoegd om betalingen en uitgaven te doen voor de club en zijn daartoe verantwoording verschuldigd. Desgevraagd geven zij rekenschap voor het beheer der gelden. De secretaris legt bij elke vergadering de rekeningen voor aan de overige bestuursleden ter inzage en nazicht.

 

De overige bestuursleden nemen bij voorkeur de taken waar die hen worden opgedragen tenzij een der bovenvermelde bestuursleden zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdraagt. Zij staan in voor de goede verstandhouding onder alle leden en plaatsen, desgevraagd, de opmerkingen en suggesties van de leden op de agenda van de eerstvolgende vergadering. Zij kunnen eventueel worden belast met een specifieke functie.

 


Tot slot

 

Door betaling van het lidgeld verklaart ieder lid zich akkoord met dit huishoudelijk reglement.

Leden die zich niet houden aan de regels van dit huishoudelijk reglement kunnen op basis van de beslissing van het bestuur worden uitgesloten. Suggesties in verband met dit huishoudelijk reglement zijn trouwens altijd welkom.
Geschillen, voorstellen, of klachten en opmerkingen worden steeds aanvaard bij het bestuur van de club, waarna deze door hen behandeld zullen worden.
Dit clubreglement ligt steeds ter inzage bij de secretaris en is terug te vinden op de website van de club.

Het bestuur van WTC De Balkantrappers VZW kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen.

 

 

HET BESTUUR


Lisabeth Gino  -   Lisabeth Kenny.

Vandewiele Dirk   -   Delva Manuel

 

 



Lees meer: https://www.balkantrappers.be/over-ons/